Με τον τίτλο «Digital Grecovery: The Data Highway», διεξήχθη στις 30 Οκτωβρίου 2013 στο ξενοδοχείο Divani Caravel το Συνέδριο InfoCom World 2013.

Το φετινό συνέδριο υλοποιείται σε μία περίοδο όπου δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προσπάθεια της χώρας για επιστροφή στην ανάπτυξη, χωρίς ωστόσο να έχουν εκλείψει παντελώς οι κίνδυνοι, ενώ παράλληλα σηματοδοτεί τη 15η συνεχή χρονιά του θεσμού αλλά και τα 20 χρόνια δημιουργικής παρουσίας της κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας.

Το InfoCom World επιβεβαίωσε τον τίτλο του ως η μεγαλύτερη εκδήλωση σχετικά με ψηφιακές τεχνολογίες στη Ν.Α. Ευρώπη, με περισσότερους από 2.500 συνέδρους. Κατέγραψε και αποτύπωσε με επιτυχία την πορεία, αλλά και τη σύγκλιση των αγορών Τεχνολογίας, ΠληροφορικήςΤηλεπικοινωνιών και Media, και φέτος έδωσε την ευκαιρία σε συνέδρους και ομιλητές να συμμετάσχουν σε ένα διαδραστικό διάλογο για το μέλλον των συγκεκριμένων αγορών, μέσα από τον κοινό παρονομαστή των ψηφιακών δεδομένων.

Όπως όλα δείχνουν, η Ελλάδα βαδίζει -έστω και με «τεθλασμένη» πορεία- προς την έξοδο από το σπιράλ της ύφεσης, ενώ ταυτόχρονα θα χρειαστεί μια κινητήρια δύναμη, τόσο σε πρωτογενείς, όσο και δευτερογενείς επενδύσεις. Κινητήρια δύναμη, η οποία κατά κύριο λόγο θα προέλθει από την Ψηφιακή Τεχνολογία, τις Τηλεπικοινωνίες και την Πληροφορική, τομείς με υψηλή προστιθέμενη αξία και μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.

Πρώτη Ενότητα

Beyond voice: Data only!

Με τη λειτουργική ενοποίηση δικτύων, κοινός παρανομαστής όλων των υποδομών είναι πλέον αναμφισβήτητα τα ψηφιακά δεδομένα. Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι το μερίδιο της χρήσης των υπηρεσιών φωνής έχει πλέον υποσκελιστεί οριστικά από τη χρήση δεδομένων.  Άλλωστε, στη νέα γενιά  τεχνολογιών κινητής, όπως το LTE, η φωνή θεωρείται και αυτή μία ακόμα υπηρεσία δεδομένων, καθιστώντας το διαχωρισμό μεταξύ φωνής και δεδομένων άνευ ουσίας.

Ο τεράστιος αυτός όγκος δεδομένων που πρέπει να δρομολογείται μεταξύ του ακραίου δικτύου και των κεντρικών κόμβων διαχείρισης, αποτελεί πρόκληση, αφού απαιτούνται  εξελιγμένες τεχνολογίες για τη σωστή διαχείρισή τους.

Παράλληλα, τίθενται σημαντικά θέματα αναφορικά με την αποθήκευση, με αποτέλεσμα το άθροισμα των απαιτούμενων υποδομών, σε συνδυασμό με τις πολλαπλές τεχνολογίες δικτύων διανομής, να είναι αυτό που έχει πλέον καταχωρηθεί στη συνείδηση του κοινού ως «cloud».

Στη συγκεκριμένη ενότητα, οι πάροχοι υποδομών, τεχνολογίας και υπηρεσιών παρουσίασαν τις προτάσεις τους για ένα data-centric περιβάλλον, το οποίο διαρκώς διευρύνεται, απαντώντας σε διλήμματα, τόσο στον τρόπο διαχείρισης του όγκου των πληροφοριών, όσο και στην ευαίσθητη ισορροπία μεταξύ προσβασιμότητας και ασφάλειας. Οι επιχειρήσεις έχουν πλέον στο οπλοστάσιό τους πληθώρα λύσεων IaaS, PaaS και SaaS για να επιλέξουν, οπότε επικεντρώνονται κυρίως στο SLA, αλλά και στο πλέον επιθυμητό μίγμα μεταξύ τυποποίησης και προσαρμοστικότητας.

 

Δεύτερη Ενότητα

Υποδομές: Πόσα δίκτυα; Πόσες τεχνολογίες;

Οι πάροχοι έχουν αποδυθεί σε έναν εντεινόμενο αγώνα για την εξεύρεση όσο το δυνατόν οικονομικότερων, αλλά και ταυτόχρονα αποδοτικών τρόπων, για να προσφέρουν στους χρήστες τους την πολυπόθητη γρήγορη σύνδεση με το Internet.

Στο δρόμο τους συναντούν οικονομικά, κατασκευαστικά, νομικά, ρυθμιστικά, προβλέψιμα αλλά και απρόβλεπτα εμπόδια, που τους αναγκάζουν να εκτελούν πολύπλοκους ελιγμούς, ανάμεσα σε τεχνολογίες, υλοποιήσεις και επιχειρηματικά μοντέλα, άλλες φορές συνεργατικά, κι άλλες ανταγωνιστικά. O γόρδιος δεσμός είτε θα πρέπει να γίνεται όλο και πιο πολύπλοκος και δαιδαλώδης είτε -εναλλακτικά- να υιοθετηθεί μια άλλη ρηξικέλευθη προσέγγιση.

Τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και εθνικό επίπεδο αρχίζει να ωριμάζει η ιδέα του κοινού παρόχου υποδομών δικτύου με διασπορά του ανταγωνισμού στο επίπεδο υπηρεσιών.

Αν και ακούγεται απλό σαν σύλληψη, η ίδια η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου είναι πολύ κοντά στο να χαρακτηριστεί χαοτική, με την έννοια της «συνεύρεσης» των ήδη υπαρχόντων δικτύων, της εξεύρεσης του ιδανικού συνδυασμού τεχνολογιών, καθώς και των εικονικών και φυσικών διαδρομών για την επίτευξη βέλτιστων χαρακτηριστικών σύνδεσης, με τη μέγιστη οικονομία κλίμακος.

Εκπρόσωποι κατασκευαστών και παρόχων δικτύων, αλλά και θεσμικοί παράγοντες κατέθεσαν την άποψή τους για τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν να διαμορφώνεται το τηλεπικοινωνιακό περιβάλλον, καθώς και πώς τοποθετούνται στρατηγικά σε αυτό.

 

Τρίτη Ενότητα

Grecovery & Επιχειρηματικότητα: Business unusual!

Το επιχειρηματικό μοντέλο που διαμορφώνεται στις νέες οικονομικές συνθήκες, καλείται να μετεξελιχθεί με άξονα την καινοτομία, την ευελιξία και την εξωστρέφεια, παράγοντες που -σε σωστές αναλογίες- μπορούν να πολλαπλασιάσουν την αξία της -συνήθως περιορισμένης- αρχικής επένδυσης.

Οι ίδιες όμως οι έννοιες της καινοτομίας, της ευελιξίας και της εξωστρέφειας καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη την εξεύρεση ενός μοντέλου που να διασφαλίζει την επιτυχία, δεδομένου ότι συνήθως πρέπει να υλοποιηθούν από managers οι οποίοι έχουν εμπειρία σε τελείως διαφορετικό οικονομικό περιβάλλον.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν βασικές κατευθυντήριες γραμμές που θα πρέπει να ακολουθηθούν, ώστε η πολύτιμη επένδυση σε κόπο και χρήμα να έχει προοπτικές απόδοσης. Οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές και όλοι πρέπει να προσαρμοστούν στο «unusual business model», διότι με τις σημερινές συνθήκες μόνο η υπέρβαση μπορεί να εξασφαλίσει την επιβίωση, την προοπτική και την ανάπτυξη. Ευτυχώς, οι τεχνολογίες Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών δίνουν σημαντικά εφόδια στις νέες επιχειρήσεις ώστε να αναπτύξουν δραστηριότητες απαλλαγμένες από τοπικούς περιορισμούς, παρέχοντας τους ως πεδίο δραστηριοποίησης την παγκόσμια αγορά.

Το πρώτο μέρος της συγκεκριμένης ενότητας κυριάρχησε ένα round table, στο οποίο πρωταγωνιστούν οι πρωταθλητές της εξωστρέφειας.

Από την άλλη πλευρά, το επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας απέχει ακόμα αρκετά από το να χαρακτηριστεί φιλικό προς τις επιχειρήσεις, συνεχίζει να δυσχεραίνει τη βιωσιμότητα μίας επιχειρηματικής προσπάθειας, αλλά και την προσέλκυση επενδύσεων.

Οι πρόσφατες βελτιώσεις σε νομοθετικό επίπεδο, η γεωγραφική θέση της χώρας, το εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό και οι βελτιούμενες υποδομές, λειτούργησαν ως πόλος έλξης πολλών επιχειρηματικών κολοσσών, οι οποίοι θα χρησιμοποιούν εφεξής τη χώρα μας ως πύλη εισόδου στην ευρωπαϊκή αγορά.

Στη συγκεκριμένο σκέλος, γνωρίσαμε τους πρωταθλητές του Grecovery, τις διεθνείς επιχειρήσεις που επενδύουν στην προοπτική της Ελλάδος, είτε χρησιμοποιώντας τις υποδομές, είτε αναπτύσσοντας κέντρα R & D, είτε αξιοποιώντας τη χώρα μας ως HUB για τις δραστηριότητες την ευρύτερη περιοχή.

 

Τέταρτη Ενότητα

CEO Summit: Μπροστά στις προκλήσεις της εποχής.

Οι προκλήσεις που συνεχώς ξεδιπλώνονται μπροστά στις επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών είναι θεμελιώδεις και αναδιατάσσουν εκ βάθρων τις επιχειρησιακές δομές τους.

Οι CEO’s τους, καλούνται να διαχειριστούν τα νέα δεδομένα με σχεδόν μηδενικό περιθώριο λάθους, ακροβατώντας πάνω στο τεντωμένο σχοινί ενός ευμετάβλητου περιβάλλοντος.

Στη φετινή συνάντηση κορυφής τέθηκαν δύο σημαντικά και απολύτως συγκεκριμένα ερωτήματα, στα οποία θα κληθούν να απαντήσουν οι ηγέτες των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, αλλά και της ρυθμιστικής αρχής. Ερωτήματα που προέρχονται από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και καταδεικνύουν ότι η μετεξέλιξη των παρόχων είναι πανευρωπαϊκό ζητούμενο.

Το πρώτο είναι, αν η χαλάρωση του υπάρχοντος ρυθμιστικού πλαισίου απέναντι στον κύριο πάροχο μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την επανεκκίνηση των επενδύσεων. Το δεύτερο, αν η λύση του κοινού παρόχου υποδομών μπορεί να επιτύχει οικονομίες κλίμακος, ώστε να απελευθερώσει κεφάλαια τα οποία θα μπορούσαν να δρομολογηθούν προς τη δημιουργία και την προώθηση καινοτόμων και ανταγωνιστικών υπηρεσιών.

 

Παράλληλες ενότητες

Omni TV. Η επόμενη μέρα της τηλεόρασης είναι σήμερα!

Ενώ η «μεγάλη κυρία» της οικιακής ψυχαγωγίας, η Ελληνική Τηλεόραση σχεδόν 50αρίζει, εφαρμόζοντας σχεδόν πανομοιότυπα μοντέλα από τη γέννησή της, αναγκάζεται μέσα στα επόμενα 1-2 χρόνια να υποστεί το απόλυτο σοκ της εκ βάθρων ανανέωσης, που επιβάλλουν οι τεχνολογικές εξελίξεις, η ψηφιακή μετάβαση αλλά και ο ανταγωνισμός σε επίπεδο περιεχομένου.

Ο λόγος είναι απλός: Οι τηλεοπτικές οθόνες έχουν ενσωματώσει πλήρως την ιδέα της σύγκλισης, υποκύπτουν στην ανάγκη «όλα σε ένα», ενώ ο τηλεθεατής του καναπέ από την πλευρά του, μετατρέπεται σε έναν όλο και πιο απαιτητικό παγκοσμιοποιημένο  «connected consumer», που «παίζει στα δάχτυλά» το tablet, το laptop και τη συσκευή του κινητού του, πολύ καλύτερα από το τηλεκοντρόλ της τηλεόρασής του.

Είναι πλέον προφανές ότι όση καθυστέρηση και αν σημειώνεται στην ψηφιακή μετάβαση, όσο και αν η κρίση έχει χτυπήσει στην καρδιά της τηλεοπτικής αγοράς, η «επόμενη ημέρα της τηλεόρασης είναι σήμερα»!

Οι νέες τεχνολογίες, αλλά και προτάσεις (a la carte τηλεθέαση, video on demand) που εισάγουν οι πλατφόρμες της συνδρομητικής TV, η πιεστική απαίτηση της Commission για μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή, η μετάλλαξη της δημόσιας τηλεόρασης και η αλλαγή θέσεων στη σκακιέρα της αγοράς με νέους και παλιούς παίκτες, επιβάλλει άμεσο lifting σε όλα τα στάδια.

Θα μπορέσει η Ελλάδα να κερδίσει το στοίχημα της συμπαράταξής της στην πρώτη ή το πολύ στη δεύτερη γραμμή των χωρών που προχωρούν ψηφιακά;

Είναι ώριμη η τηλεοπτική αγορά να αντέξει απορροφήσεις και συγχωνεύσεις, τις οποίες ευνοεί και τεχνικά η ψηφιακή τηλεόραση;

Θα καταφέρουν οι μεγάλοι τηλεοπτικοί οργανισμοί να συνυπάρξουν, να ξεπεράσουν τους δανειακούς σκοπέλους και να αποδείξουν ότι έχουν πλάνο βιωσιμότητας;

Μήπως η  ψηφιακή μετάβαση θα προσανατολίσει τους παίκτες προς την κατεύθυνση του «διαχωρισμού» του τηλεοπτικού προϊόντος σε ελεύθερο και λιγότερο ποιοτικό και premium πλην «κλειδωμένου» περιεχομένου;

Πώς θα αντιδράσει ο τηλεθεατής που έχει μάθει στη δωρεάν παραχώρηση τηλεοπτικού προϊόντος με αντάλλαγμα την τηλεθέαση διαφημίσεων; Πως θα αντιδράσουν τα media agencies και οι διαφημιστές, πως θα απαντήσουν σε όλα αυτά οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι (Κινητή Τηλεφωνία, Τράπεζες, Εμπορικές αλυσίδες) που παραμένουν σταθερές πηγές χρηματοδότησης της αγοράς;

Θα συνεχίσουν να επενδύουν με βάση τις επιδόσεις τηλεθέασης του μοναχικού τηλεθεατή ή θα λάβουν υπόψιν τους την «αλλαγή παραδείγματος» με το Internet και τον υπολογιστή να επελαύνουν, αν όχι αλώνοντας το τοπίο, σίγουρα όμως κερδίζοντας τις εντυπώσεις.

Σε αυτά τα ερωτήματα απάντησαν οι προσκεκλημένοι, σε ένα ανοιχτό διάλογο, χωρίς προαπαιτούμενα.

Change Makers: Startup & Innovation. Η άλλη Ελλάδα!

The change is coming: Innovation αλ(λ)ά… ελληνικά!

Στη συγκεκριμένη ενότητα αποδείξαμε ότι, όπου οι φρέσκες ιδέες συναντούν ανθρώπους γεμάτους αγωνία να κάνουν πράξη το όνειρό τους, εκεί γεννιέται η καινοτομία. Στο ασταθές ελληνικό επιχειρηματικό τοπίο, επιχειρηματίες χωρίς σύνορα αναπτύσσονται και δημιουργούν ! Οι startups ή αλλιώς οι νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν γίνει πια Mainstream!

Ή μήπως όχι; Υπάρχουν επιχειρήσεις που ταράζουν τα νερά; Έλληνες που γίνονται αντικείμενο συζήτησης όχι για τα κατορθώματα των προγόνων τους, αλλά για τις καινοτόμες ιδέες και επιχειρήσεις τους; Υπάρχουν επιχειρηματίες που όχι μόνο συνεργάζονται, αλλά μοιράζονται, ακούν, αναγνωρίζουν, κερδίζουν; Που εξακολουθούν να επενδύουν στη χώρα και τους ανθρώπους της;

Με το βλέμμα στο εξωτερικό και με ελπίδα για τη χώρα, startupers με το διαβατήριο γεμάτο σφραγίδες, μιλούν για τα εμπόδια που ορθώθηκαν μπροστά τους αλλά και για τον τρόπο που τα ξεπέρασαν.

Παράλληλα, ειδικοί από διάφορους τομείς (σύμβουλοι επιχειρήσεων, ειδικοί στα social media, νομικοί κ.ά) θα επιχειρήσουν να μεταδώσουν την εμπειρία τους και να προτείνουν  κατευθυντήριες γραμμές σε όσους επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό δημιουργώντας τη δική τους επιχείρηση, να αναζητήσουν χρηματοδότηση και να ενισχύσουν την εξωστρέφεια τους.

 

Tech, cloud & Social Co: Με τη δύναμη της Τεχνολογίας!

Από την εμφάνισή του, το cloud computing άρχισε με γρήγορους ρυθμούς να υιοθετείται από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που επιθυμούσαν να αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα.

Και αυτό, επειδή τους επέτρεψε να ανταγωνίζονται με «ισότιμους όρους», μεγαλύτερες επιχειρήσεις, απαλλάσσοντάς τους από την ανάγκη για «απαγορευτικές», αναλογικά με το μέγεθός τους, αρχικές επενδύσεις κεφαλαίου. Χάρη στις άυλες υποδομές μπορούν να λειτουργήσουν ακόμα και υπό καθεστώς χαμηλής ρευστότητας.

Στην πράξη αυτό αφορά 750.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αποτελούν το 90% των ελληνικών επιχειρήσεων και αθροιστικά περίπου το 60% του ΑΕΠ.

Επίσης, το 30% από τις ΜμΕ έχουν εξωστρεφή προσανατολισμό και πάνω από τις μισές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως μοναδικό κανάλι προώθησης των δραστηριοτήτων τους.

Αυτό σημαίνει ότι έχουν σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης, υιοθετώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία που με άξονα το διαδίκτυο, μπορούν να πετύχουν υψηλότερη απόδοση υιοθετώντας μοντέλα λειτουργίας βασισμένα στο cloud και εργαλεία προώθησης ενταγμένα στα κοινωνικά δίκτυα.

Το 15o InfoCom φιλοξένησε για μια ακόμη χρονιά κατά τη διάρκεια των εργασιών του, εταιρίες και οργανισμούς που παρουσιάζουν εργαλεία και λύσεις, οι οποίες μέσα από το cloud και την κοινωνική δικτύωση μπορούν να δώσουν την αναγκαία ώθηση στις δραστηριότητες της μικρομεσαίας επιχείρησης. Άλλωστε, δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες της «παλαιάς οικονομίας» οι οποίοι αντιμετωπίζουν την αδήριτη ανάγκη του «μετασχηματισμού» των επιχειρήσεών τους, προκειμένου να επιβιώσουν και στην εποχή της «νέας οικονομίας».

Τέλος, θα παρουσιαστούν και μερικά από τα πιο επιτυχημένα case studies επιχειρήσεων, οι οποίες με αφετηρία την εφευρετικότητα και όχημα το διαδίκτυο ξεχωρίζουν στο επιχειρηματικό περιβάλλον.

 

Think Big: ICT 4 Big Players!

Οι μεγάλες επιχειρήσεις και οργανισμοί ήταν από την αρχή επιφυλακτικοί απέναντι στο μοντέλο του cloud computing, ειδικά όταν πρόκειται για την φιλοξενία κρίσιμων εφαρμογών και δεδομένων, ωστόσο, η στάση αυτή έχει αρχίσει πλέον να αλλάζει.

Ήδη, οι πάροχοι λογισμικού με παγκόσμια επιρροή αναπτύσσουν εκδόσεις των εφαρμογών τους αποκλειστικά για χρήση εντός του υπολογιστικού νέφους, κάτι που δείχνει την αμοιβαία πρόθεση παρόχων και πελατών να συναντηθούν σε ανοιχτούς ορίζοντες.

Το cloud αποδεικνύεται ότι είναι η πιο οικονομικά αποδοτική μέθοδος για να σηκώσει το τεράστιο βάρος της αποθήκευσης και διαχείρισης του γιγαντιαίου όγκου δεδομένων που αυτές οι επιχειρήσεις παράγουν και επεξεργάζονται.

Το cloud εξακολουθεί να μεγαλώνει, και να ωριμάζει. Μπορεί το hosting και το collocation να είναι ένα βήμα προς την αποδέσμευση από κοστοβόρο εξοπλισμό, αλλά το cloud σε πλήρη ανάπτυξη οφείλει να παρέχει Software as a Service, αλλά και φιλοξενία κρίσιμων εφαρμογών. Επόμενο και πιο προχωρημένο βήμα είναι τα managed services. Ποιος CIO όμως αισθάνεται πραγματικά ασφαλής για να κάνει αυτά τα βήματα;

SLA, Security, virtualization, managed services, είναι λέξεις που κάνουν κάθε οργανισμό που διαθέτει κρίσιμες εφαρμογές να απαιτεί διαβεβαιώσεις για την ακεραιότητα και την ασφάλεια των δεδομένων του αλλά και για την αδιάλειπτη λειτουργία των εφαρμογών του.

Δισταγμοί και φόβοι περισσεύουν. Είναι όμως δικαιολογημένοι; Είναι οι CIO και CTO’s επαρκώς ενημερωμένοι και διατεθειμένοι να επιχειρήσουν την πραγματική μετάβαση στο cloud;

Οι πάροχοι cloud διακηρύσσουν ότι η τεχνολογία πλέον υπάρχει και ξεπερνά κάθε in-house λύση, ενώ με τις οικονομίες κλίμακος που πετυχαίνει, κρατά το κόστος χαμηλά.

Οι ημέρες που το cloud ήταν το εργαλείο για τις μικρές επιχειρήσεις οι οποίες ήταν πρόθυμες να ρισκάρουν, έχουν περάσει. Το υπολογιστικό νέφος κάθε άλλο παρά νεφελώδες μπορεί να χαρακτηριστεί και πλέον, δυνατότερο από ποτέ, φαίνεται να μπορεί να στηρίξει ακόμη και γίγαντες…

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 15ου Infocom Word, όλοι οι προβληματισμοί, οι λύσεις και οι προτάσεις συζητήθηκαν σε έναν ζωντανό ανοιχτό διάλογο μεταξύ όλων των εμπλεκομένων που, χωρίς δεσμεύσεις και στεγανά, κατέθεσαν τις απόψεις τους σε ένα πρωτοποριακό brainstorming.